دیدار اساتید و مسئولین دانشگاه های استان با نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه همدان به مناسبت هفته بسیج اساتید

بسیج اساتید همدان
بسیج اساتید استان همدان

دیدار اساتید و مسئولین دانشگاه های استان با نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه همدان به مناسبت هفته بسیج اساتید

به گزارش دفتر رسانه ای بسیج اساتید: دیدار اساتید و مسئولین دانشگاه های استان با نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه همدان
به مناسبت هفته بسیج اساتید، درمورخ 1401/03/31 برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر عروتی موفق معاون تربیت و آموزش سازمان ضمن خوشامدگویی به حضار و تشکر از نماینده محترم ولی فقیه برای فرصتی که در اختیار قرار دادند مطالبی را در مورد وظایف بسیج اساتید مطرح نمودند. دکتر رحیمی روشن ریاست سازمان بسیج اساتید استان همدان نیز پس از خیر مقدم به حضار در ارتباط با شهید چمران به عنوان الگوی تراز یک استاد بسیجی مطالبی را مطرح نمودند و در زمینه کانون های استادی و نیز تعداد اعضای بسیج اساتید توضیحاتی را ارائه نمودند؛ همچنین ایشان پیشنهاد دادند هیئت اندیشه ورز سازمان با دفتر امام جمعه استانی جلسات فصلی داشتنه باشند.

در ادامه جلسه، دکتر یدالهی اصلان ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان پس از گرامیداشت روز بسیج اساتید به تبیین شعار سال پرداختند و بیان کردند که ما تا کنون نتوانسته ایم شعارها را به شعور تبدیل کنیم. ایشان در ادامه بیان فرمودند که ما در دانشگاه آزاد فقط 5 شرکت دانش بنیان داریم و هنوز جای کار بسیار داریم. همچنین بیان داشتند که باید دانشگاه ها به صورت حل المسائلی کار کنند و نیاز هست که تفکر استاد بسیجی به کمک دولت بیاید و  با جهاد تبیین اقدامات لازم را داشته باشند. حجت الاسلام و المسلمین حاجیلویی مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا، مطالبی را در ارتباط با جهاد تبیین مطرح نموده و بیان کردند که 1- اساتید دانشگاه ها باید در ارتباط با شناسایی و هدف گیری دشمن کار کنند 2- در هر زمان در هر زمان عرصه جهاد را تشخیص بدهیم 3- جدیت در جهاد 4- تلاش پرنیرو در مورد مانع یا دشمن 5-  همه جانبگی 6- خطر پذیری 7- پیشرفت و امید به آینده 8- اغنا پذیری

همچنین در مورد بازدید اساتید از پارک های علم و فناوری اشاراتی داشتند. و بیان کردند که اساتید این پیشرفت های کشور را به دانشجویان انتقال دهند.

سپس آقای دکتر حاتم حسینی جمعیت شناس دانشگاه بوعلی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. ایشان بیان داشتند جمعیت 85 میلیونی ایران در حال افزایش است و انتظار می رود هر 83 سال دو برابر شود. ما در کشور بحران جمعیت نداریم. اما در آینده اگر مدیریت نشود تبدیل به بحران می شود. اولین بحث مهم جمعیت باز شدن پنجره جمعیت است. زمانی که جمعیت در سنین کار به جامعه تزریق شود می تواند منجر به پیشرفت شود. طول پنجره جمعیتی چهار دهه است و اگر استفاده نشود فرصت  از بین می رود و در حالت دوم کاهش باروری به زیر سطح جایگزینی می رسد. ما جمعیت متخصص را داریم از دست می دهیم. در همدان تمامی مولفه های پویایی جمعیت ضد توسعه است. 33 درصد شمار ازدواج کاهش یافته و میزان طلاق 131 درصد افزایش نشان می دهد.

ایشان همچنین بیان کردند که مهاجرت زنان از مردان بیشتر است و در نتیجه بر نرخ باروری اثر می گذارد. راهکار این است که سرمایه گذاران را به استان دعوت کنیم و اشتغال را افزایش دهیم.

سپس دکتر سلیمانی معاون گفتمان سازی سازمان در ارتباط با بحران مشارکت سیاسی صحبت نمودند. وی اشاره کرد که امروزه شاهد کاهش نرخ مشارکت مردم در انتخابات هستیم. ایشان در ارتباط با احراز صلاحیت های نامزدهای انتخاباتی صحبت نمودند و بیان کردند که شاخص های مورد نظر بسیار کلی است و باید احراز صلاحیت ها شفاف شود. چرا باید وزارت خانه سیاسی خود انتخابات را برگزار کند و مهندسی سیاسی را از بین ببریم. اگر بتوانیم احزاب مختلف را داشته باشیم می توان از هر جریان نماینده ای داشته باشیم تا در یک فضای جدی انتخاباتی یک نفر بالا بیاید. بهتر است  جلسات با سیاست گذاری همراه باشد. سپس دکتر مظاهری هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در ارتباط با تولید دانش بنیان صحبت کردند. در این حوزه باید از شعار زدگی به دور باشیم و از موازی کاری به دور باشیم. همچنین بحث صندوق باید طوری باشد که سرمایه ها بیشتر از ایده های ریسک پذیر حمایت کنند و اشاره کردند که فقط 6 شرکت در ارتباط با کشاورزی در استان همدان وجود دارد که جا برای کار بسیار است.

در ادامه این نشست حضرت آیت الله شعبانی ضمن تشکر از بیانات اساتید بر انتقال نظرات اساتید در قالب مکتوب به دفتر ایشان تأکید کردند و تشکیل جلسات تخصصی جهت پیگیری این موارد را مورد اشاره قرار دادند. ایشان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران یکی از راه حل های معضلات امروز را استفاده از عالمان و اساتید و حاکمیت علم دانستند. ایشان مطالب مطرح شده توسط دکتر حسینی در باب جمعیت شناسی را مورد تاکید قرار دادند و سیاست های فرهنگی را متمرکز بر آن دانستند. در پایان ایشان امید و اعتماد به نفس اساتید و فرهیختگان را حائز اهمیت دانستند و با تشکر مجدد از اساتید حاضر در جلسه القای ناامیدی را آفت جامعه دانشجویان دانسته و جهاد تبیین را راه حل بسیاری از مشکلات بیان کردند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.